SEO optimizacija web sajta za pretraživače (Search Engine Optimization) je proces unapredjenja kvaliteta i količine saobraćaja od pretraživača ka web sajtu preko prirodnih (organskih ili algoritamskih) rezultata pretrage. Tipično, što je sajt bolje rangiran (npr. u pretragama izlazi medjuu prvima na googlu), više će saobraćaja biti preusmereno sa pretraživača na njega. SEO može da učini različite vrste pretraga, uključujući pretragu slika, lokalne pretrage i drugo.Kao strategija, SEO razmatra način funkcionisanja pretraživača kao i pojam (ključnu reč ili frazu) koji ljudi pretražuju. Optimalizovanje sajta prvenstveno obuhvata menjanje sadržaja i HTML kodiranje koje će dovesti do poboljšanja njegovog rangiranja vezano za specifične ključne reči, i da ukloni prepreke prilikom indeksiranja sadržaja sajta od strane pretraživača.
Šta je SEO optimizacija?
Za osnovno razumevanje SEO optimizacije najpre bi trebalo razjasniti da postoje dve grupe faktora koji utiču na rangiranje na Google pretraživaču. Samim tim i tehnike koje se koriste pri optimizaciji sajtova mogu se grupisati u dve oblasti:
- On-site SEO
- Off-site SEO
On-site SEO je deo optimizacije koji se radi na samom sajtu. Kodiranje, tagovi, tehnički elementi na samim stranicama i fajlovima koji su na serveru koji utiču kao faktori za rangiranje. Takođe, tu spada i organizacija web stranica, elemenata na samoj stranici, izbor, količina slika, tekstova, video materijala i ostalog, kao i njihov međusobni odnos, frekvencija dodavanja sadržaja, i mnogo toga sličnog.
Off-site SEO je deo koji se odnosi na sve što je vezano za vaš sajt a nije na vašem serveru. Linkovi sa drugih sajtova prema vašem, pominjanje vašeg brenda ili adrese sajta, aktivnost vaših zvaničnih naloga na društvenim mrežama, pojavljivanje sajta na nalozima drugih ljudi i firmi… Najvažniji deo off-page SEO-a je izgradnja kvalitetnih backlinkova, što znači dobijanje linkova sa drugih relevantnih i autoritativnih web stranica. Osim toga, i društvene mreže, društveno deljenje sadržaja i aktivnosti koje poboljšavaju reputaciju i prepoznatljivost web stranice takođe mogu doprineti off-page optimizaciji.
Tehnički SEO koji se fokusira na tehničke aspekte web stranice kako bi se omogućilo lakše indeksiranje i razumevanje sadržaja od strane pretraživača. Ovo uključuje optimizaciju brzine učitavanja, ispravno podešavanje meta tagova, kreiranje XML sitemap-a, upravljanje greškama (npr. 404 stranice), podešavanje robots.txt datoteke, obezbeđivanje sigurne HTTPS konekcije i još mnogo toga.
Sve ove oblasti SEO-a rade zajedno kako bi poboljšale rangiranje neke web stranice na pretraživačima i povećale organski saobraćaj na toj web stranici. Važno je naglasiti da se SEO pravila i algoritmi pretraživača kontinuirano menjaju, pa je potrebno pratiti najnovije trendove i preporuke, strateški raditi i redovno održavati sajt kako bi se održao dobar SEO rezultat.
Zašto je SEO optimizacija važna?
Korisnici veoma retko gledaju dalje od prve strane pretraživača (Google, Yahoo, Bing) zato je veoma važno da se vaš web sajt nalazi na prvoj strani Googla, što ste više prvom mestu to će više korisnika otići na vaš sajt, samim tim potencijalno kupiti vaš proizvod ili se informisati o vašem brendu.
Ne zaboravimo da danas skoro 70% poseta na sajtu dolazi preko mobilnih uređaja. Zato sajt mora biti optimizovan tj. prilagođen za sve mobilne uređaje. Ukoliko imate stariji web sajt koji je “custom” pravljen samo za vaše potrebe i nije prilagođen za mobilni, onda je redizajn sajta vaš osnovni zadatak. Google želi srećne korisnike, dakle neće ih slati na sajt na kome moraju da “šire” ekran i ne mogu da brzo i lako nađu rešenje za svoj problem.
Koliko vremena je potrebno da se vide rezultati?
Zavisno od sajta do sajta. Na primer za neke od jačih ključnih fraza (one gde je pretraga vrlo precizna a cena klika visoka) klijentima je dugoročno rešenje da budu na prvoj strani Google pretrage.
Tako smo za ključnu frazu “proslave za rodjenje deteta” koja je jedna od glavnih fraza biznisa uspeli da ih za nekoliko meseci postavimo na 1.stranu Googla i optimizujemo pozicije i dalje da se pored velike konkurencije i oglasa i dalje nalaze tu i dan danas.
Još mnogo drugih biznisa kojima je osnov novih klijenata upravo kroz Google pretrage, jer kada neko želi da poruči luksuzni ketering za devojačko veče to će i ukucati u gugl pretragu “ketering za devojacko vece” kroz manje od 3meseca je bio na prvoj strani. Dok je za “iznajmljivanje splavova beograd” klijent i danas na prvoj strani.
Za jednog od klijenta koji se bavi AR (augment reality) proširena stvarnost koji takođe u svojoj kolekciji jedan od prvih u srbiji sa ovom tehnologijom i 4D knjigama i enciklopedijama. Upravo za ove ključne reči “anatomija ljudskog tela”, “enciklopedija anatomija ljudskog tela“, “prosirena stvarnost”, “4D knjige za decu” i druge KW nalazi se na prvim stranama Google pretrage.
Zaključak je da je različito od biznisa i konkurencije za neke ključne fraze moguće doći ranije dok za neke kao ove iznad glavne navedene potrebno više rada i vremena kako bi ta pozicija ne samo postigla već i zadržala, jer svakog dana raste i konkurencija. Potrebno je održati korak SEO optimizacije kako bi dugoročni benefit istih bio stabilniji i delotvorniji.
Ono najslađe dolazi u međuvremenu, cilj SEO optimizacije nije samo broj poseta već povećanje prodaje, radeći kroz činjenice tj. podatke GA4, TAG managera i Heatmap možemo da uvidimo i primenimo strukturu određenih elemenata odnosno pozicioniramo ih na sajtu kako bi konvertovali % veći broj poseta u potencijalne kupce i Vaše nove klijente.
Ovako izgledaju rezultati nekih naših SEO projekata. Moguće je izboriti se u svim sverama uz pametnu strategiju, puno rada i strpljenja, činjenica je da SEO kao maraton na kraju koga stižete kao pobednik. Baš to i jeste razlog da krenete u SEO optimizaciju još danas, Vaša konkurencija već radi.
Ovi grafikoni iz reporta ahrefs-a prikazuju sa radom na SEO vi dobijate upite, pozicije za glavne prodajne ključne fraze, povećavate broj poseta samim tim i prilika za nove kupce/klijente kao i samu cenu organskih poseta i cenu samog sajta.
Najvažnije od svega u online biznisu je prvenstveno da ljudi mogu da vas pronađu, džaba ako imate dobrar proizvod ako za Vas niko ne zna! Imate priliku da kroz sajt podešavate svaki pixel ekrana i korisniku kroz dobar sajt UX/IX prižite mogućnost da Vaš biznis doživi na najbolji mogući način (zbog čega će postati lojalan kupac), za sve ovo zaslužan je SEO i dobro urađen sajt (sajt koji konvertuje prodaju a ne stoji u prazno).
Optimizacija Google Mape i local SEO
Google kaže da preko 40% pretraga dolazi kroz lokacije, zato je optimizacija Google Biznis Profila jedna od obaveznih stavki pogotovu ako je vaš biznis baziran na lokaciji. Potencijal ljudi koji pretražuju vašu uslugu iz dana u dan raste. Skoro svi danas koriste mobilni telefon i pretražuju kako u Gugl pretrazi tako i mapama, gde upravo potencijalnog kupca Google dovodi direktno do vaših vrata.
Za neke biznise kao što je pet shop, dog grooming salon, krojač, obućar, cvećara, servis za mobilne telefone i slične uslužne delatnosti koje svoje usluge pružaju na samoj lokaciji GMB je obavezan za rast biznisa. Jer kako da razvijate biznis ako ljudi ne mogu da vas pronađu?
Tvoji potencijalni kupci već traže tvoje usluge/proizvode na Google, da li te pronalaze?
Sve vreme kada neko pretražuje na guglu “fiksna proteza beograd”, “popravka auta”, “igaonica za rođendan”, “zimske cipele cena”, “smeštaj zlatibor”, “tvoje usluge“, “tvoje proizvode” ti gubiš prodaju ako ne nalaze tvoj sajt.
Zašto je SEO bolje dugoročno ulaganje od samog ulaganja Google Ads-a? Jer sa Google Ads ti se boriš za poziciju sa dnevnim budžetom i konkurencijom. Tvoj oglas može koštati skuplje i skuplje, osim toga tvoj oglas se u toku dana ne prikazuje svima, dok si uz SEO vidljiv celog dana sve vreme svima na poziciji za tu ključnu frazu.
SEO je potreban svakom online biznisu
- upiti dolaze sa Googla
- više organske prodaje
- više poseta na sajtu
- više kontrole nad sadržajem
- cena po kliku (0 RSD)
- svi saznaju za brend
- kvalitet leadova
- ne plaćaš reklame
- više PROFITA
- rasteš vremenom sve više
Zašto je važno da odmah kreneš sa SEO optimizacijom?
Vreme da SEO tekst dostigne svoj pik rasta je oko 9 meseci, za to vreme i konkurencija ulaže u SEO. Nakon nekoliko meseci šansa da prestignete svoju konkurenciju je manja i manja.
Što ukazuje da je ulaganje u SEO maraton koji se u odnosu na sve druge kanale dugoročno isplati koji god biznis da imate. Jer ako vas nema na Googlu onda i ne postojite (bukvalno).
Neko će reći meni je sva prodaja sa Instagrama – bravo (imajte na umu da zavisite od Istagrama i njihovih odluka), dešava se preko noći biznisi padaju ili budu banovani/hakovani iz nekog razloga sa mreže, dok sa sajtom to nije slučaj). Zato svu energiju sa društvenih mreža usmerite dugoročno na sajt a ti signali takodje mogu pomoći i u rangiranju samog sajta.
Kako da ti biznis raste, ako ljudi NE ZNAJU da postojiš?
Najvažnije je da u trenutku kada ovo čitatate već radite na SEO optimizaciji, ako to nije slučaj, već kasnite – popuni upit ispod kako se posle ne bi pitali: “Šta bi bilo da smo počeli ranije?”.